Brandet er et molekyle. Opgiv konsistensen og erkend, at dit brand består af mange små ideer, der tilsammen skaber værdi. Sådan sagde John Grant i 2006, og tendensen er kun blevet forstærket siden da.
Der var genklang af Grant, da Creative Matters’ Patrick Collister i går talte på Markedsføringsdagen 2011 under titlen Rethink Marketing. For marketingfolkene i de store, globale virksomheder har ikke alle læst skriften på væggen. De er stadig bange for at sætte brandet fri og overlade ideudviklingen til … amatører?
Collisters syv gode råd til dem, der vil gentænke deres markedsføring, handler om:
R – relationships
E – ethos
T – technology
H – hiring
I – ideas
N – never sleep
K – keep experimenting
E – ethos
T – technology
H – hiring
I – ideas
N – never sleep
K – keep experimenting
R - relationships. Skab relationer langt ud over det sædvanlige. Ansæt gerne en praktikant til at varetage dine relationer og distribuere din reklame de rigtige steder. Se fx hvad Transport For London lavede næsten uden markedsføringsbudget: http://youtu.be/ubNF9QNEQLA
E – etos. Stik dine USP’er et vist sted hen og koncentrer dig i stedet om, hvad dit brand står for. Tag det dernæst til nye højder. Som fx Johnnie Walker i Libanon, hvor reklame blev til en bevægelse af politisk samhørighed. http://www.keepwalkinglebanon.com/main.php
T – technology. Teknologi, teknologi, teknologi. Men helst så usynligt som muligt. Som da Wall Mart gjorde sign-in-formularen valgfri og mange-doblede købsraten på deres website.
H – hire. Ansæt de rigtige mennesker. De gode ideer kommer ikke nødvendigvis fra de store bureauer, så hvorfor ikke slippe de kreative kræfter løs internt – eller eksternt. Prøv nye profiler og giv dem tid til at tænke. Og inviter så i øvrigt dit publikum indenfor. Ligesom LEGO har gjort det længe.
I – ideas. Ideerne skal være mangfoldige. Din topchef vil have Return On Investment. Giv ham Return On Ideas.
N – never sleep. Tyvene arbejder om natten. Og det gør brugerne også. Vær klar til at reagere med det samme. Og prøv at lave reklamer fra dag til dag. Det gør det hele meget sjovere.
K – keep experimenting. Vær ikke bange for at eksperimentere. Ej det frygtløse brand.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar